Saturday, May 14, 2011

Tillit

Jag har skrivit om Tvivel, Kommunikation och Krav som tre orsaker till varför jag och sambo inte har sex med varandra. Det finns fler, som om det inte vore nog. ;) Delar av det jag tänker skriva har påverkat dom tre ovannämnda orsakerna i allra högsta grad.

Mitt förflutna har innehållit mycket ont, som jag skylla min far för. Det har lett till att jag har en fet järnkedja kring mitt hjärta vilket leder till enorma tillitsproblem. Naturlig reaktion, det förstod jag först i höstas. Som med allt annat i livet så när man förstår något blir det tydligare och man kan acceptera och jobba med det. Det har jag gjort, på egen hand och jag har faktiskt tagit mig förbi det. Bristen på tillit skapade ett konstigt kontrollbehov och det har påverkat vår relation otroligt negativt.

Det är över, både kontrollbehovet och tilliten, men skadan är skedd och den behöver repareras och det är de vi gör nu. Reparerar skador.

Allt som står ovan har gjort att min sambo varit makalöst besviken, trött och utan energi. Det pågrund utav att han träffade en välmående tjej som visade sig inte var så välmående och han var väldigt tydlig precis innan vi inledde vår relation med att berätta om en relation han har haft. Han har varit tillsammans med en tjej som hamnade i en depression och han stod ut bra länge och sa att han inte skulle orka med en sådan "sväng" igen.

Ändock är han här, kvar med mig trotts allt. Styrkan hos min man är enorm! Nu är jag välmående till 100% - jag har jobbat väldigt intensivt med mina hjärnspöken och dom "ploppar" upp väldigt sällan. Dock så är det så här, dom kommer alltid att ploppa upp till och från, det är det jag har med mig från min far. Han har skadad mig för all framtid men det är mitt ansvar att ta hand om och ta hjälp när dom ploppar upp.

Det har aldrig handlat om att dom inte "får" ploppa upp - det har handlat om att jag ska sluta försöka vara starkast och ta hand om dom själv. Är det inte så i en relation, man finns och tar hjälp av varandra? Självklart för de allra flesta, men inte för mig. I och med att vi är starka individer, vet jag att vi har medel att reparera skadorna så, jag tror på oss. Det är ju du och jag babe, vi liksom!

No comments:

Post a Comment