Tuesday, May 10, 2011

Titlar


Människor världen över har ett behov av att titulera sig själv. Det behovet har jag personligen aldrig haft. Jag läser bloggar där människor skriver om sitt liv, sitt sexuella liv närmare bestämt och jag behöver nog ta mig en funderare på om det är jag som är ignorant eller om människors behov av att titulera sig verkligen är så ingrottat i vår miljö att vi inte kan/vet något annat?

Mina tankar är så här. Antingen är man Heterosexuell, homosexuell, transexuell, bisexuell och så vidare - varför räcker det inte med att vi är - individuell? Jag är i allafall individuell, helt klart. Min sambo vill nog ha mig till att jag är bisexuell medan jag hävdar bestämt att jag är - jag. Jag ska inte ha någon orimlig titel, för det är det jag tycker att titlar är – orimliga.

Vidare funderar jag på detta med sexuella relationer, där ska vi också ha titlar även om det i mina ögon mest verkar som att dessa titlar förvirrar människor mer än något annat. Antingen är vi i en monogam relation eller lever i så kallade öppna relationer, eller så har vi en polyamorös livsstil. Varför behöver vi alla dessa fula ord (ja, jag tycker orden är fula) - räcker det verkligen inte med att låta ens livsval - bara vara enkel. Behöver vi verkligen titulera oss?

Jag tänker att om vi tillät varandra att bara vara i livet som en egen speciell individ utan att i frågasätta denna människa, skulle då inte vi få mer acceptans i samhället? . Jag förstår att det är enkelt att titulera sig. Om någon frågar vem jag är kan jag enkelt svara - Jag är hetro i en monogam relation.

Dock så tycker jag att en sådan enkelhet skapar lite utrymme för tankar och funderingar. För egentligen kan jag som individ bli små kär i kvinnor bara för att jag ser en kvinna på stan med det vackraste leende, jag kan få fjärilar i magen, jag kan tänka på henne i flera dagar och hoppas att jag får se hennes leende igen. Eller så kan jag prata med en intelligent kvinna och hon fastnar i näthinnan på mig och det enda jag vill är att slänga mig över henne, överösa henne med all sorts kärlek. Jag lever i en monogam relation, som är helt sexlöst, fast att vi älskar varandra. - Skapar inte det senare stycket mer funderingar än meningen precis innan?

Det är svårt att skriva ihop alla mina tankar och funderingar kring ämnet i ett blogg-inlägg, så det kommer säkerligen mer tankar om detta vid ett senare tillfället. Jag vill avsluta inlägget med att säga: Du är som du är och jag accepterar dig för det. Sluta att i frågasätta dig själv. Slappna av, acceptera dig själv i ditt liv och njut i stället för att ställa orimliga krav på dig själv.

4 comments:

  1. Jag håller med om det du skriver - till en viss del. Titlar och etiketter för mig är eg. ganska ointressant, men de kan underlätta vid ett första möte med någon. Att jag är "Dominant" i min sexuella läggning skapar en förklaring för att det är en viktig del av min personlighet i min sexuella roll.

    Så om jag skapar kontakt med en Dominant kvinna och presenterar jag mig likadant - så vet vi var vi har varandra, its a dead end och waste of time i en sexuell relation.

    Likaså gäller sexuell läggning.

    Å andra sidan så delar jag din tanke om att 'bara' vara en sexuell individ - det borde få vara så enkelt egentligen.. =)

    //M~F

    ReplyDelete
  2. Ja, jag förstår precis vad du och många andra tänker, jag förstår tryggheten och enkelheten bakom en titulering, absolut :) Det är när vi brottas med våra titlar som jag tycker att det är trist.

    ReplyDelete
  3. Jag har en fin vän som kom med den bästa definitionen jag hört, att han är odefinierbar. Han menade att han uppskattar både tjejer och killar, olika sexuella roller and so on. Så numer, när någon frågar mig vad jag "är" i sexuella sammanhang säger jag odefinierbar.

    ReplyDelete
  4. Anonymous, jag gillar det :-) Enkelt, men skapar ändå utrymme för egna tankar och funderingar.

    ReplyDelete